Ako médiá modelujú myšlienkové automatizmy

Photo by Monstera from Pexels

Zdroj: memehub.sk

Vari každý si všimol, že médiá hlavného prúdu majú svoje obľúbené záporné postavičky, s ktorými sa spájajú len samé negatívne veci. Jednou z takých je aj Robert Fico. Je možné, že keby sme podrobne prehľadali ich internetové archívy, nenašli by sme o Robertovi Ficovi ani jednu pozitívnu zmienku.

Slovo Fico teda už existuje ako myšlienková skratka. Kde sa vyskytne, každý hneď vie, že sa hovorí o čertovinách. Heslo typu „lebo Fico“ je žolík, čo všetko prebíja a keby sa niekto pýtal na vecné dôvody, tak sa dočká odpovede: „A čo ty si len včera spadol z jahody?“

A čo tá kola?

Áno, spomenieme si na nekonečnekrát opakovanú skratku o tom, ako Fico kdesi s kýmsi „pil kolu“. Bolo to tak dávno, že už by nám dalo námahu pospomínať si na detaily a čo na tej celej veci bolo zlé, lebo čo také je na pití koly?

Ficovi to dnes už zlé body nepridáva. Ale že by niekto mal záujem pridávať zlé body kole tým, že sa o nej hovorí v súvislosti s Ficom?

Nevieme, či je kola naozaj Ficov obľúbený nápoj, ale bola spolu s ním hrdinom dňa po víťazných voľbách 2012. Dokonca bulvár zverejňoval fotografie, na ktorých mala fľaška koly na etikete nápis „Robert“. Coca-cola mala marketingovú kampaň, keď umožňovala fľašky a plechovky personalizovať. V roku 2014 sa však prevalila aféra, že Cola nedovoľovala na plechovky tlačiť slovo „gay“ a bolo zle-nedobre, že je spiatočnícka a nie dosť dúhová.

A tak keď dnes médiá zdôrazňujú, že Fico pil kolu, už to naozaj nemá poškodiť Ficovi, ale kole.

Photo by Karolina Grabowska from Pexels

Nebola to náhoda, že si Cristiano Ronaldo mohol dovoliť odložiť pri tlačovke fľašky Coca-coly zo stolíka, hoci šlo o generálneho sponzora.

O Cristianovi Ronaldovi totiž nikto nepochybuje, že je progresívny a dúhový. Svojho času mal kvôli tomu viacero nepríjemných zážitkov, napríklad musel si vypočuť posmešné protigejské popevky na svoju adresu od fanúšikov Barcelony.

No späť k Ficovi.

Pitie koly dnes nie je kúl, „lebo Fico“. A Fico v tej afére okolo pitia koly urobil niečo „vlastnou hlavou“. Už si dnes s námahou spomíname, čo zlé to bolo. Slušná mládež z námestí si na to z vlastnej hlavy nespomenie ani náhodou. Ale hlavný prúd to do omrzenia omieľa aj v primitívnych vtipoch a memečkách, že dnes už vie každý: používať vlastnú hlavu, to je neprogresívne, nedúhové a vôbec – také niečo robia len smeráci a ficovoliči.

Zdroj: SME

A sme pri pointe. Slovenský hlavný prúd si splnil zadanie a znevážil myslenie vlastnou hlavou cez negatívne asociácie s postavou, ktorá je medzi „progresívcami“ neobľúbená. Nemyslieť a automaticky prijímať všetko z rodného média, to je základná podmienka udržania kompaktnosti a lojality hlavného prúdu. A mediálni mágovia, z ktorých väčšina má skúsenosti s reklamou a marketingom, vedia, ako to dosiahnuť.

Inde vo svete (obrázok vľavo) na to masívne využívajú kampaň proti antivaxerom. (Mimochodom, na Slovensku sa aj na toto zase osvedčuje – Fico.) Obrázok znázorňuje náhrobný kameň s nápisom „Robil(a) som si vlastný prieskum“. Je to obdoba Ficovej „vlastnej hlavy“. Proste snažiť sa urobiť si vo veciach jasno, čítať odbornú literatúru a snažiť sa veci pochopiť, veď to robia len zadubení trumpovoliči. Normálny dúhový progresívec nemá žiadne pochybnosti o vede hlásanej hovoriacimi hlavami TV moderátorov a politikov, ktorí si nikdy nerobili vlastný výskum a vlastnou hlavou zásadne nič, ani vlastnú diplomovku.

Preháňam? Ale kdeže. Napríklad prestížny Forbes napísal 30. 6. 2020 článok s titulkom: Nesmiete „robiť si vlastný prieskum“, keď ide o vedu. Apeluje dokonca na vedcov. Vraj sa vyznajú vo svojej odbornosti, ale keď ide o čokoľvek iného, tak sme všetci úplne rovnocenní idioti. Človek z toho priam cíti, že keď sa jedná o mRNA prípravky pichané do svalu, tak v tom sa nevyzná vôbec nikto, okrem ľudí z firmy Pfizer. Takže čo povedia oni a nimi vyškolené osoby, to proste platí!

Medzi memečkami, ktoré kolujú po webe, sa tento postoj usadil v takej forme, že robiť si na nejakú tému vlastný prieskum a čítať informácie „neodporúčané“ z centra, sa rovná neinformovanosti až nevzdelanosti. Samostatne si hľadať informácie a vlastnou hlavou ich vyhodnocovať a interpretovať, je podľa hlavného prúdu horší zločin ako citovať „konšpiračné teórie“.

A čo my, berieme to? Odpor proti systému začína v hlave – vlastnej hlave.

A tak navrhujem voliť si iný slogan:

Rob si vlastný prieskum.
Usilovne čítaj.
Stimuluj svoju myseľ.
Rieš problémy.
Nebuď len bábka na drôte.

Pridaj komentár